Stránky pro dvojčata a všechny, kteří se o ně zajímají

Sociální nároky

Změny v roce 2018

Od prvního ledna 2018 dochází ke změnám u rodičovského příspěvku. Ruší se současné omezení horní hranice výše čerpání rodičovského příspěvku ve výši 11 500 Kč za měsíc, čímž bude umožněno čerpat dávku až ve výši odpovídající peněžité pomoci v mateřství. Rodiče s vyššími příjmy tak mohou celou částku příspěvku vyčerpat rychleji než dosud. Pro rodiny s vícerčaty se zvyšuje celková částka rodičovského příspěvku z 220 tisíc na 330 tisíc korun. Rodiče, kteří chtějí novinek využít, musí ale podat novou žádost.

Kromě zrušení horní hranice čerpání rodičovského příspěvku si mohou rodiče, kteří neměli nárok na peněžitou pomoc v mateřství, nově zvolit čerpání až do výše 7 600 Kč za měsíc a zkrátit si tak dobu čerpání až na tři roky. Jedná se především o studenty, OSVČ bez nemocenského pojištění a nezaměstnané. Platí ale, že musí provést volbu výše rodičovského příspěvku na příslušném formuláři.  Pokud rodiče chtějí uplatnit nárok na vyšší rodičovský příspěvek na vícerčata, musí podat novou žádost, kde uvedou všechny společně narozené děti. Pokud už rodiny s vícerčaty částku 220 tisíc vyčerpaly, ale dětem nejsou ještě 4 roky, mohou si znovu požádat o rodičovský příspěvek a čerpat ho až do celkové výše 330 tisíc korun (nebo do 4 let věku dětí). I nadále platí, že rodiče mohou při pobírání rodičovského příspěvku umístit dítě mladší dvou let do jeslí či školky jen na 46 hodin měsíčně.


Jaké změny čekají rodinný rozpočetv roce 2014(změny pro rodiny s vícerčaty)

  • Od července 2014 si mohou rodiče odečíst z daní náklady na mateřskou školu – školkovné (tedy v daňovém přiznání za rok 2014 – což se projeví až v letošním roce při přiznání k 31.3.) – celková částka, o kterou se může snížit daňový základ je až 8 500.
  • Od ledna 2015 náleží porodné i na druhé dítě (ve výši 10 tisíc korun) a to pro rodiny, které nepřekročí 2,7 životního minima.
  • Porodné pro vícerčata se od ledna 2015 zvedne, zatímco dosud dostali 19 500, nově získají 23 000.
  • Od roku 2015 platí daňové zvýhodnění na druhé a další dítě – daňové zvýhodnění na druhé dítě se zvyšuje na 1317 Kč, na třetí a další dítě na 1417Kč.

______________________________________________

Změny zákona o státní sociální podpoře od 1.1.2011

se dotkly i rodin s dvojčaty a vícerčaty

  1. Ruší se dávka státní sociální podpory „sociální příplatek“ (který byl pro rodiny s dětmi současně narozenými zvýhodněn).
  2. Nárok na porodné má žena, která porodila své první živé dítě, nepřevyšuje-li rozhodný příjem v rodině součin částky životního minima rodiny a koeficientu 2,40 za kalendářní čtvrtletí předcházející kalendářnímu čtvrtletí, ve kterém se dítě (děti) narodilo.
  3. Výše porodného činí 13 000 Kč na první živě narozené dítě; narodí-li se s prvním živě narozeným dítětem další živě narozené dítě nebo děti, činí výše porodného 19 500 Kč.”.
  4. Výše rodičovského příspěvku se nemění ve dvouleté a tříleté variantě, klesne ve čtyřleté variantě. Lhůta pro volbu tříleté varianty se zkrátí z dosavadního 21. měsíce věku dítěte na 9. měsíc.

28 reakcí na Sociální nároky

  • Aneta napsal:

    Dobrý den, jsem na konci prvního trimestru. Čekám jednovaječná dvojčata, termín porodu 19.12. Už jsem začala přemýšlet, na co budu a nebudu mít nárok. Bydlím sama v bytě, s přítelem jsme spolu krátce každý máme svůj byt (tedy i jiné adresy trvalého pobytu) a zatím to nehodláme měnit. Můj plat je 20 000 hrubého měsíčně. S tím, že asi 4 měsíce před porodem budu muset na rizikové. Zajímalo by mě, zda budu mít nárok na porodné? a jestli mám nárok ještě na další příspěvky, když budu žít sama, ale přítel bude vedený jako otec dětí.
    Děkuji za odpověď

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, Aneto,
      gratuluji Vám ke dvojčátkům a přeji hlavně zdraví.
      V současné době je jedno, zda máte s otcem dětí stejnou adresu bydliště či ne – bude-li uveden v rodném listě, počítá se automaticky s tím, že vedete jednu domácnost. Snad jen kdyby se otec bránil finanční podpoře vás, dětí a domácnosti, lze soudně vymáhat výživné, které by ale bylo opět započítáno jako příjem.
      Jako matka dvojčat budete mít nárok na „mateřskou“ (peněžitou pomoc v mateřství) po dobu 37 týdnů. Musíte mateřskou nastoupit 4-6 týdnů před plánovaným datem porodu.
      Rozhodný příjem, který se započítává pro porodné, je čistý příjem rodiny za poslední 3 měsíce před porodem. Pokud bude váš příjem pod 2,7 životního minima, nárok na porodné mít budete. Pokud si chcete spočítat konkrétní výši životního minima pro vaši rodinu, můžete použít odkaz na kalkulačku porodného:
      http://kalkulacka.org/kalkulacka-porodne-2017-kdo-ma-narok-a-podminky/
      Můžete si zažádat i o přídavky na děti, kalkulačka pro výpočet nároku je zde: http://kalkulacka.org/nova-kalkulacka-pridavky-na-deti-zvyseni-od-rijna-2017/
      Přeji Vám, aby se Vám narodila krásná, zdravá a hodná dvojčátka!

  • Jan Pech napsal:

    Dobrý den,
    vzhledem k množství nepřehledných informací které dostáváme ze všech stran bych chtěl poprosit o informaci ohledně porodného na dvojčata která se nám narodily.Jsou to naše první děti a nemůžeme se dobrat k hranici rozhodného příjmu v Kč měsíčně pro nárok na porodné 2016. Moc tedy prosím o informaci do jaké částky se musíme vejít.
    Děkuji

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den,
      pokud jsou dvojčata Vašimi prvními dětmi a žijete vás v jedné domácnosti čtyři, měli byste mít nárok na 23 tisíc korun, pokud Váš příjem za poslední čtvrtletí není vyšší než 2,7 životního minima (což u 4 členné rodiny dělá 25 515).
      Gratuluji k narození dvojčátek :-).

  • Dana napsal:

    Dobrý den, moc se omlouvám pokud zde již tato otázka padla, nicméně já jsem nenalezla. Ráda bych se zeptala zda v případě, že se mi narodí dvojčátka budu (za předpokladu, že zvolím variantu na 3 roky) pobírat po dobu 37 měsíců částku vypočítanou z mého dosavadního platu a po zbytek tříleté doby mi bude vyplácena stejná částka jako kdybych měla děťátko jedno (tedy v současné době něco kolem 8500,- jestli se nemýlím) ?
    Děkuji za odpověď.

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, Dano,
      ano, je to tak, jen se nejedná o 37 měsíců, ale týdnů (chápu, že šlo o překlep :-));-).
      Držím Vám palce!

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den,
      předpokládám, že jste dostala (pokud) jen jedno porodné (v roce 2012 platil ještě jiný zákon). Proto byste teď měla dostat porodné jako na „druhé“ dítě.
      Ale přiznám se, že nevím, jak se to v současné době posuzuje :-(.
      Budu Vám držet palce, abyste alespoň těch 10 tisíc dostala…

  • Moncolova napsal:

    Dobry den.
    V srpnu cekame dvojcatka a doma mame 1,5 rocniho kluka.
    Mame od statu narok na prispevek na pecovatelku? Moncolova

    Dekuji

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, Katko,
      je mi to líto, ale zatím opravdu od státu pešovatelku dostávají pouze rodiny s trojčaty a více :-(. Takže to budete muset zvládnout sami – ale dá se to, nebojte, znám spoustu maminek s podobným věkovým rozložením :-). Držím palce!

  • Markéta napsal:

    Dobrý den, moje neteř s dvojčaty 9 měsíců zůstala sama. Bydlí v pronájmu. Její přítel již 6 měsíců neplatí výživné, které bylo určeno soudem a odešel do ciziny. Neteř pobírá pouze rodičovský příspěvek. Pronájem platí 6000,-Kč. Nezůstává jí skoro nic. Její rodiče jí pomáhají jak můžou, ale dvojčata jsou opravdu finančně velká zátěž. Neteř je na tom opravdu finančně špatně. ČSSZ jí jen jednou dala příspěvek na bydlení a pak jí ho hned odebrala. Také jí pracovnice ČSSZ řekla, že neteři může být odebrán rodičovský příspěvek, protože dávku může pobírat otec v cizině a to by musela přinést potvrzení z úřadů z Anglie. Nevím jak by takové potvrzení od něj získala, když jí opustil. Na otce dětí bude podávat příští týden trestní oznámení pro neplacení výživného. Nechce se mi věřit, že neteř nemá na nic nárok. Jaký je Váš názor? Předem moc děkuji za odpověď.

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, paní Markéto.
      Opravdu se mi nezdá, že by Vaše neteř neměla nárok na žádné dávky :-(. A vyhrožování, že by otec dítěte mohl pobírat dávky v Anglii, je nesmysl. I u nás máme koordinaci dávek v rámci EU a lze tedy zjistit, zda někdo jiný nepobírá rodičovský příspěvek na rodná čísla neteřiných dvojčat. Nevím, z jakého důvodu byl neteři odebrán příspěvek na bydlení, ale je to zvláštní… Doporučuji požádat na místně příslušném Úřadu práce o příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení a případně příspěvek na živobytí (formuláře najdete zde: https://formulare.mpsv.cz/okdavky/cs/welcome/index.jsp a zde:https://formulare.mpsv.cz/oknouze/cs/welcome/index.jsp). Je dobře, že se neteř domáhá výživného soudní cestou, portože jinak by nemohla žádat o podporu. Rozhodně se nenechte odradit, žádat o státní sociální podporu může neteř žádat každé 3 měsíce.
      Moc držím palce, aby se podařilo otce dětí přivést k odpovědnosti a aby neteř získala nějaké prostředky na živobytí!

  • Daniela napsal:

    Dobrý den paní Vítková!
    Mám pár otázek ohledně možných dávek na dvojčata. Nejdříve bych se Vás chtěla zeptat na porodné. Z čeho/ z kterého období/ se vypočítává částka která rozhoduje jestli máme s partnerem na porodné nárok, když od 15. prosince jsem na nemocenské z důvodu rizikového těhotenství a teoreticky porodím v květnu. Předpokládám, že se v mém případě počítá částka ze sociálky, v případě partnera se počítá průměr hrubé či čisté mzdy? a za stejné období?
    V případě rodičovského příspěvku jsem pochopila, i z Vašeho předchozího komentáře, že máme nárok jen na příspěvek, který těžko pokryje výdaje na jedno, natož obě děti.
    Děkuji za odpověď! Přeji hezký den!

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, Danielo!
      Pokud se jedná o Vaše první děti, máte nárok na porodné za obě děti, tedy ve výši 23 tisíc. Pro výpočet nároku se počítá čistý měsíční příjem za poslední čtvrtletí (to tedy znamená, že u Vás půjde o nemocenské dávky a u partnera o čistou mzdu). Pozitivní pro Vás je to, že se do společně posuzovaných osob počítají již nově narozené děti. Výšku životního minima si můžete spočítat zde: http://www.mpsv.cz/cs/11853.
      S rodičovským příspěvkem máte pravdu – budete pobírat pouze jeden :-(.
      Držím palce a přeji hlavně zdraví!

  • Lenka Stara napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Mám rok a půl starého syna, na kterého jsem porodné ani nežádala, protože můj příjem byl vyšší než je 2,7 násobek životního minima. Nyní jsem ve 12.týdnu a čekám dvojčata. Můžu si zažádat o porodné, když jsem rodičovský příspěvek zvolila na 2roky a pracovala na dohodu? Ještě bych se chtěla zeptat zda se životní minimum bere pouze jako čistý příjem nebo se odečítají např.alimenty. Můj muž má vyživovací povinnost vůči dvěma dětem. Předem děkuji za odpověď. S pozdravem, Lenka Stará

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Milá Lenko,
      o porodné si určitě zažádejte, bohužel ale jde „jen“ o tisíc, protože se bude jednat o 2. dítě v pořadí :-(. Každopádně se životní minimum bude počítat už na 5 osob. Bohužel z čistého příjmu pro životní minimum se neodečítá nic (ani alimenty, ani hypotéka) :-(. To, že jste zvolila rodičovský příspěvek na dva roky, je pro Vás v tuhle chvíli výhrou, protože nepřijdete o „nevybranou“ část.
      Držím Vám palce, ať vše dobře dopadne!

  • marie sovova napsal:

    Dobrý den,chci se zeptat,jestli je pravda,že ńa porodné 23000 u vícerčat,je nárok,at´jde o první nebo druhý porod.Dcera čeká narození trojčat,doma má již tříleté dítě.Děkuji.

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, paní Marie,
      bohužel tomu tak není. Porodné se vyplácí pouze na 1. a 2. dítě, a to pouze v případě, že příjem rodiny v kalendářním čtvrtletí předcházejícím narození dítěte byl nižší než 2,7násobek životního minima rodiny. To znamená, že Vaše dcera v tomto případě může dostat porodné jen na první z trojčat a to ve výši 10 000 korun (ono porodné 23 000, které zmiňujete je pouze na dvojčata jako první děti v rodině).
      Přeji Vám i dceři pevné zdraví a železné nervy!

  • Klara napsal:

    Dobry den chtela bych se zeptat jestli mam narok na porodne nebo na nejaky prispevek. Ptam se dopredu maji se me narodit dvojcatka muj pritel ma stalou praci cca pul roku vydela cca 14-15 000 ja jsem mesicme vydelala cca 14 500 kc ale bohuzel jsem doma na pracovni neschopnosti coz se me mesicni prijem velice snizi mame narok aspon na neco. Nejak tomu nerozumim protoze moje sestra pred porodem par let nepracovala narodilo se ji prvni miminko mela narok na porodne na prispevek na bydleni atd atd proste mesicne mela skoro.13 000 a ma pritela ktery vydela 14 000 a maji narok na vse. A oni i my bydlime v podnajmu. Dekuji za odpoved

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, Kláro,
      ono je těžké takhle na dálku posoudit, na co máte nárok, ale každopádně o porodné si zažádejte, protože do posuzování se Vám budou počítat už obě děti (pro výpočet životního minima). Můžete zkusit zažádat i o přídavek na dítě (dělá 500,- Kč měsíčně/dítě), ale zde se dokládá příjem za minulý (popř. předminulý – podle data žádosti) rok. Obávám se, že příspěvek na bydlení pokud jste v podnájmu dostat nemůžete, pouze v případě, že byste v tomto podnájmu měli nahlášen trvalý pobyt.
      Posílám Vám odkaz, ze kterého si můžete stahnout formuláře, popř. je vyplnit elektronicky: https://formulare.mpsv.cz/okdavky/cs/welcome/forms.jsp
      Přeji Vám hlavně zdraví a ať se vám narodí krásná a zdravá miminka 🙂

  • Jana Zimová napsal:

    Dobrý večer.
    Moje dcera pracovala asi 2 měsíce ve zkušební lhůtě, když se jí stal úraz. Krátce na to zjistila, že je těhotná. Po neschopence s úrazem pokračovala v neschopnosti s rizikovém těhotenstvím. Doktor ji pak neschopenku ukončil a napsal ji na mateřskou . Po 14ti dnech jí přišlo, že na mateřskou nemá nárok. Řešilo se to opětovnou nemocenskou. První část nemocenské obdržela a o druhou si musí žádat. Dítě se narodilo v lednu 2016
    Má dvojčata ( 10 let) a nemá nárok na porodné. Tak bych chtěla vědět jak to je.
    Děkuji za odpověď a radu jak z toho kolotoče ven.

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, paní Zimová,
      nemám veškeré údaje, podle kterých by se dalo posoudit, nač má vaše dcera nárok. Nepíšete také, zda se jednalo o pracovní úraz (zde by pak byla úplně jiná pravidla). Pokud vaše dcera před novou prací (se zkušební dobou) pracovala a zaměstnavatel za ni odváděl povinné pojištění, měla by dle zákona mít nárok na peněžitou pomoc v mateřství (tzv.mateřskou). Podmínkou nároku na tuto dávku je účast pojištěnce na nemocenském pojištění alespoň po dobu 270 kalendářních dní v posledních dvou letech přede dnem nástupu na PPM. Pokud by tedy neměla nárok na regulérní „mateřskou“, může čerpat rovnou rodičovský příspěvek. O ten se žádá na sociálním odboru místně příslušného Úřadu práce.
      Snad jsem vám dala alespoň trochu uspokojivou odpověď.

      • Jana Zimová napsal:

        Dobrý den. Pracoví úraz to nebyl. Dcera pracovala 16 měsíců a pak byla 4 měsíce nezaměstnaná, než nastoupila v dubnu 2015 do této práce. Takže podle mne by měla mít nárok na mateřskou. Ale OSSZ napsala zaměstnavateli že nárok nemá. Na mateřskou šla 11.11. 2015 .( než se to zrušilo) Teď si zažádala o rodičovský příspěvek. Přeji krásný den a děkuji za odpověď
        Zimová

        • Klára Vítková Rulíková napsal:

          Dobrý den, paní Zimová,
          podle toho, co píšete, by opravdu Vaše dcera měla mít nárok na peněžitou pomoc v mateřství. Pokud jste to ještě neudělali, odvolejte se k ČSSZ – popište situaci, doložte, že dcera pracovala a žře žádáte o přehodnocení.
          Držím Vám palce!

  • Jiřina Houšková napsal:

    Dobrý den,

    v první řadě chci reagovat na příspěvek Martina Kanty, je to vážně hnus, tento stát, a vůbec nelituji, že volím takováto slova. Je mi 22 let, a už se tomu stalo, že jsem otěhotněla, nemám tudíž nárok ani na mateřskou, jen na rodičovský příspěvek, a doktor mi dnes oznámil, že čekám dvojčata. Opravdu nevím, jak to bude, když lidé dostávají v našem státě stejně peněz na jedno dítě (a i pro něho je to žalostně málo) jako na dvojčátka. Ale neměla bych se rozčilovat 🙂
    Můj dotaz se týká porodného. Je to tedy tak, že dostanu 13 000+10 000, pokud přítelův příjem(jakože já nemám žádný) bude pod 20 000(řekněme zaokrouhleně), nebo mám u dvojčátek automaticky nárok na 23 000? Vzhledem k tomu jak to v našem státě funguje, se obávám odpovědi, ale i tak jsem se musela zeptat. Chci jít na sociálku plně připravena a vyzbrojena 🙂 předem mockrát děkuji za odpověď.

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Milá paní Houšková,
      je mi líto, ale máte pravdu, stát se k nám, rodinám s vícerčaty, chová opravdu macešsky… :-(.
      Píšete, že nemáte nárok na mateřskou – znamená to, že jste před otěhotněním nepracovala nebo jste studentka? Jinak byste na mateřskou nárok měla…
      Je to tak, že pokud má Váš přítel čistý příjem cca 20 000, budete mít nárok na porodné ve výši 23 000 Kč (tedy na první dvojče 13 tisíc, na druhé dvojče 10 tisíc).
      Držím palce při jednání na sociálce 🙂

  • Martin Kanta napsal:

    Dobrý den,
    slyšel jsem, že v tomto státě se vyplácí pouze jeden rodičovský příspěvek i v případě, že má člověk děti dvě. V našem případě jde o jednovaječné chlapce (narodili se v úterý a to velmi předčasně, takže začínám zjišťovat informace).
    Je to pravda?
    A jestli ano, zdalipak potom ten samý stát bude chtít platit daně také pouze po jednom z nich? To asi ne, že? 🙁
    Má tento problém nějaké řešení?

    Například:
    Vzhledem k tomu, že nejsme s partnerkou sezdáni ani nemáme společný trvalý pobyt, mohli bychom pobírat rodičovský příspěvek oba?
    Řekneme kdyby jeden chlapec měl trvalý pobyt u mě a druhý u ní?
    Nebo kdyby se ještě jeden navíc jmenoval příjmením po mně a druhý po ní?
    Zní to sice divně, ale stejně divně mi připadá stát, který přispěje jen na jednoho a pak chce daně po obou po celý jejich život.
    Samozřejmě čím méně rozdílů by muselo být, tím lépe, ale je to takto nějak vůbec alespoň teoreticky (no, vlastně hlavně asi i prakticky 🙂 ) možné?

    Předem velmi děkuji za vaši odpověď.

    • Klára Vítková Rulíková napsal:

      Dobrý den, pane Martine,
      bohužel máte naprostou pravdu v tom, že je to od státu nespravedlivé a my to považujeme za diskriminaci rodin s vícerčaty (více naleznete např. zde: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/rodina-s-vicercaty-dostava-od-statu-min-penez-nez-ta-s-vice-detmi/1113355). Přestože se už více než 15 let snažíme o změnu, zatím se nám nepodařilo ji prosadit. 🙁
      To, co popisujete (jako praktickou možnost), bohužel také možné není – snad jedině v případě, že byste měli soudem určené, že má každý z Vás v péči jedno dítě. Pokud byste se chtěl v této věci nějak angažovat (už jsem pochopila, že „nátlak“ organizace na politiky neplatí, snad každý jeden osobní příběh by mohl jejich mínění změnit), můžete napsat svůj názorkompetentním osobám, třeba pokud dostanou více podněntů, pochopí, závažnost situace….
      Mezi ty, kteří by mohli problematiku vícerčat řešit patří:
      michaela.marksova@mpsv.cz – ministryně práce
      katerina.jirkova@mpsv.cz – ředitelka odboru sociální a rodinné politiky
      andrej.babis@mfcr.cz – ministr financí
      zavadilj@psp.cz – předseda Výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny
      kankovskyv@psp.cz – místopředseda Výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny
      maxovar@psp.cz – místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny apředsedkyně Stálé komise pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny
      hnykovaj@psp.cz – předsedkyně Podvýboru pro nepojistné dávkové systémy, zdravotně postižené, seniory a sociálně ohrožené skupiny < http://www.psp.cz/sqw/fsnem.sqw?id=1235&o=7> Poslanecké sněmovny
      zaloudikj@senat.cz – předseda Výboru pro sociální a zdravotní politiku Senátu PČR
      dernerovaa@senat.cz – místopředsedkyně Výboru pro sociální a zdravotní politiku Senátu PČR
      Vím, že jsem Vás asi nepotěšila, ale jinou odpověď nemám 🙁
      Gratuluji Vám ke dvojčátkům a přeji jim i mamince hlavně zdraví a Vám rodičům pevné nervy!

Napsat komentář: Jiřina Houšková Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *